Kapcsolat ikonok

Viharfellegek gyűlnek a gyerekszoba fölött

Viharfellegek gyűlnek a gyerekszoba fölött

Mindenki érezte, hogy valami nem kerek az online hirdetések automatikus elhelyezése körül – amiből a Google és a Facebook jövedelme származik. Nemrég elég pontosan kiderült (a 444, illetve egy ismert médiablogger cikke nyomán), hogy micsoda: a nézettséget biztosító módszerek és algoritmusok által diktált gyermektartalom a YouTue-on enyhén szólva is erősen kifogásolható. A jelenséget a szólásszabadság, illetve a piac elviselhetetlen korlátozása nélkül nem is lehet visszaszorítani.

(Frissítés: A Google / YouTube lépett: több száz fiókot lezártak, több mint 150 ezer (!!) klipet töröltek, sok százezer videónál letiltották a kommentelést stb. Több globális cég is visszavonta hirdetéseit a kétes csatornákról.)

Ha valaki esetleg nem tudná: az online hirdetések túlnyomó többsége automatikusan kerül a helyére. A weboldal megadott méretű helyeket szabadon hagy a felületén, ahova a Google (Facebook, stb.) valós időben kisorsol a számára feladott, megfelelő méretű hirdetések közül egyet. Minden oldallekérés (-frissítés) alkalmával más kerül egy adott helyre. A hirdetők ügynökségekkel állnak kapcsolatban, amelyek saját automatizmust működtetnek a Google felé, tehát se a weboldal, se a hirdető, se az ügynökség, se Google nem tudja, hogy egy adott weboldalon egy adott pillanatban mi fog látszani. A megjelenéseket viszont számolják, amikor ez eléri a megállapodott számot, kattintást, időtartamot, akkor a számlák kimennek, a pénzek befolynak.

A YouTube is hasonlóan működik, a bevezető 5-10-20 másodperc, a klipbe ékelődő bevágás, a vége, és a mindeközben alul fel-felbukkanó statikus reklámhelyek eladók.

Az még csak hagyján, hogy egy-egy hírportálon a gyászhír alatt (felett) déltengeri nyaralást, vagy véres baleset felett (alatt) stand-up műsort hirdettek. Az is, hogy a női életmód (például smink- vagy divattanácsadó) videóblog elejére nem szárnyasbetét- hanem férfidezodor- vagy Harley-Davidson motorkerékpár-reklám kerül. Lehet, hogy a példák nem ülnek, mert a megfelelő címkékkel az ilyen ütközések elég jól elkerülhetők. De az mindenhol törvény, hogy a jól mérhető, magas nézettség hozza a bevételt, amelyért lényegében bármit megtesznek a tartalom-előállítók.

Amint az szintén közismert, a videótartalmakat is könnyű másolni, és ha valami sikert (magas nézettséget) arat, az szinte órákon belül megsokszorozódva bukkan föl. A sikert nemcsak a YouTube tudja automatikusan mérni, hanem más is üzemeltethet hasonló „botokat”, amelyek gyűjtik a keresett címkéket és címeket, amelyeket szoftverrel össze-vissza kombinálva az automatikusan begyűjtött és összefűzött tartalmakra aggatnak. Minél több ebben a folyamatban az emberi közreműködés (a „szerkesztés”), annál kevésbé szemétszerű az eredmény…

Az a nyers igazság, hogy a 4-10 éves gyerekeknek szánt tartalom előállítása már jó régóta kiváló üzlet. Sok magyar popzenész is tudna erről mesélni. Az internet korában a popsztárok helyét átvették a sztárvloggerek, és babacsatornák. És ezek egészen, nagyon, közepesen és kicsit automatizált változatainak iszonytató tömege – amelyek a spamhoz hasonlóan egyenként kicsike bevételt hoznak, tehát egy vállalkozásnak több (sok) ilyen klóncsatornát kell futtatni.

Ezeknek a vállalkozásoknak pedig nem az az érdeke, hogy a tartalom a gyermekek számára hasznos, didaktikailag helyes, esztétikus stb. legyen, hanem csak és kizárólag az, hogy megfelelő nézettséget hozzon, ami – több áttételen keresztül – elegendő bevételt termeljen.

Az eredmény: a YouTube gyereksarkaiban ugyanúgy a szeméthegyek alól kell kitúrni a gyémánt félkrajcárokat, mint az interneten bárhol – de a 4-10 éves gyerekek erre még nem képesek. Ha teljesen magukra hagyjuk őket a szeméthegyen, azt fogják „enni”.

Ez a fő tanulság: A csatornaváltásra már képes gyerekeket felelős szülő nem hagyja magára a gyerektartalomra beállított tablettel sem. Bármikor belefuthat olyanba, ami jobb esetben csak megríkatja, mert ronda és-vagy félelmetes, rossz esetben viszont örökre beleég az agyába, és soha nem tudjuk meg, miért utálta meg a cuki, rózsaszín kismalacokat. (Peppa Pig az egyik vadul sikeres, és ezért “szénné” klónozott rajzfilmfigura.)

Kenczler Mihály

Káros tartalmat talált az interneten?
Bejelentem!
Better Internet for Kids

Better Internet for Kids

AZ EURÓPAI UNIÓ ÁLTAL 2014-BEN INDÍTOTT PROGRAMBAN AZ EURÓPAI ISKOLAHÁLÓZAT (EUN) ÉS AZ INTERNET HOTLINE-OK NEMZETKÖZI SZÖVETSÉGE (INHOPE) MŰKÖDÖTT EGYÜTT 11 ORSZÁG 24 SZERVEZETÉVEL.

Támogatóink