Kapcsolat ikonok

Segítek nehéz döntések meghozatalában” – interjú Kovács Mártával

Segítek nehéz döntések meghozatalában” – interjú Kovács Mártával

Kovács Mártával beszélgettünk az oktatóinkat bemutató interjúsorozat most következő részében. Márta két éve a SIP oktatója, e munkáját nagy örömmel végzi. Interjúnkban elmondja, hogy egy két és féléves unokája van, és egy hasonló korú gyerek édesanyjának adott legutóbb tanácsot, mikor ő a kisgyerek kütyü-függőségéről beszélt neki. Életút-konzultációkat is tart, generációknak segített a netezést megtanulni. (Amelyet régi jó ismerősként, barátként és munkatársként készített Mártával az újságíró, ezért a közvetlen hangnem.) Részletek az interjúban.

kovacsmartanyariszunetmelegben2017augusztus.jpg

– Mióta vagy a SIP oktatója és mi  motivált, hogy részt vegyél a munkában?
– 2016 júniusa óta vagyok SIP-oktató. Korábban is foglalkoztam a gyerekek biztonságos internetezésével, a Budapesti Művelődési Központban: a „Netre Te, gyerek! Program” szakmai vezetője voltam. Továbbá önkéntes diákokkal dolgoztam, akik az idősek internethasználatát segítették egy éven keresztül. Ezzel a projekttel a Tempus Alapítványnál különdíjat is nyertem. Mondhatom, hogy korábban is elkötelezetten segítettem különböző korosztályok digitális képességeinek fejlesztésében.

– Mit ad neked ez a szervezet és munka?
– Sok-sok örömet! Nagyon szeretek oktatni, tanítani. Sikerélményt nyújt, hogy a gyerekek bizalmukba avatnak, és segíteni tudok nekik a veszélyek megelőzésének tudatosításával. Időnként, főleg a kisebbeknél, sokszor maga a tudatosítás, az, hogy ösztönözzük őket a segítségkérésre, szorongásoldó hatású. Sokszor olyan dolgoktól félnek, amelyek homályosan körvonalazhatóak, nehezen érthetőek számukra. Pontosan megbeszéljük mi a veszély, és hogyan tudják elkerülni az interneten. Nagyon sokat jelent nekem, hogy ilyen nagy múltú szervezet munkájában részt veszek, hisz ez a projekt már hosszú évekre, sok tapasztalatra tekint vissza.

– Mivel foglalkozol még emellett, és milyen tapasztalataid vannak a mai gyerekekről?
– Különböző témák oktatásával foglalkozom több korosztályban, a gyerekektől a felnőttekig. Új szerelmem az életút-konzultáció, amely felnőttek számára nyújt segítséget a pályaváltásban, pályamódosításában egy ún. DÉT, az egyén életútjának átgondolásával új felismerésekhez vezető módszerrel. Új ismereteim segítségével segítek nehéz döntések meghozatalában, konfliktusok rendezésében, illetve változások előidézésében.

– Sokat játszol a gyerekekkel, interaktív órákat tartasz, ha jól tudom. Milyen tapasztalataid vannak az óráid során a gyerekekkel, életkortól függően?
– A gyerekek tapasztalataiból indulok ki, és beszélgetünk az órán. A fiatalabbak, 10-12 éves korig, hamar megnyílnak, és elmesélik hogyan interneteznek. A nagyobbaknál már más módszerrel érem el ugyanezt. Konkrét szituációkból, időnként valódi történetekből indulunk ki, mondják el a véleményüket, hogy az adott esetben mit tennének, hogyan előzik meg a veszélyt. Itt már előjönnek a saját tapasztalataikkal, sokszor hajmeresztő történetekről is szó esik.

– Szoktál-e a hagyományos tantermi órákon, előadásokon kívül egyéb programokat tartani e témában? Ha igen, milyenek a tapasztalataid, például a „Lájkvadász” játékkal kapcsolatban?
– A gyerekek szeretnek játszani. Nagyon szeretik a „Lájkvadász” társast, akár óriástársas változatban is. Játékosan mindig könnyebb ismereteket átadni. A „Lájkvadász” gyakoroltatja, megszilárdítja a gyerekek biztonságos internetezésről szóló ismereteit.

kovacsmartamosoly.jpg

– Szoktál-e tanároknak, szülőknek is órákat tartani? Ha igen, milyenek a tapasztalataid, mi érdekli őket, miket kérdeznek?
– Igen, természetesen. A felnőttek leggyakoribb kérése, hogy mutassak be szűrőprogramokat, amelyekkel korlátozható a gyerekek tartalomfogyasztása. De ez csak a kicsik számára jelenthet megoldást. Én a legfontosabbnak a közös élményszerzést látom. A kicsikkel együtt kell internetezni, akkor nem kerül veszélybe. Később oktatással, folyamatos kontrollal kísérhető figyelemmel a netezés, például úgy, hogy közös helyiségben helyezzük el a számítógépet, és időnként rápillantunk, merre jár a gyermek. Kicsi kortól fontos, hogy rendszeresen beszélgessünk a gyerekek internetes tapasztalatairól. Merre járnak, mit néznek, mit használnak? Mi történik a virtuális térben? Ha ezt megszokják, akkor nem felejtik el, hogy amikor valami aggasztó, félelmetes dolgot tapasztalnak, sérelem éri őket a hálón, azt is elmeséljék felnőttnek. A kibeszélés, megbeszélés nagyon fontos szorongásoldó és a megoldásokhoz is közelebb visz.
Egyre többször feljön a függőség problémája. Mit lehet tenni, hogy ismerjük fel? Legutolsó előadásomon egy kétéves gyerek édesanyja panaszkodott arról, hogy nem tudja elvenni a gyerektől a tabletet, mert megszokta, hogy mesenézés közben egyen. Erre a témára is érvényes, hogy egy rossz szokás megváltoztatása, amelyet magunk alakítottunk ki, vagy ráhagytunk a gyerekre, sokszorosan több energiával és bosszúsággal jár, mintha beletörődünk, hogy jelen esetben ez a gyerek rossz evő.

– Milyen módon képzed magad a tudatos internethasználatban?
– Rendszeresen olvasok, hiszen személyesen is érdekel ez a téma. A NGYSZ-tól is kapok információkat hírlevélben, eseteket, amelyek nagyon tanulságosak. A levelezőlistán segítjük egymást anyagokkal, problémamegoldásokkal is.
– Melyik a kedvenc TED-videód?
– Ruth Chang „Hogyan hozzunk meg nehéz döntéseket?” című előadása. Olyan nehéz döntésekről szól, amelyek meghatározók lehetnek egy ember életében. Nagyon fontos, hogy a sok érv mellett a saját érzéseinkre és a saját hangunkra figyeljünk. Azt kell megvizsgálnunk, mit is akarunk valójában.

– Miben szeretnél leginkább fejlődni?
– Szeretném magam fejleszteni, hogy minél hatékonyabban tudjak segíteni a hozzám fordulóknak.
Szeretnék jobban ráhangolódni az emberekre, megérteni a gyerekeket. Mi az, ami nekik a problémát okozza? Szeretném, ha a tudatosítás mellett előjönnének a tudatos szint alatti kódolások, ugyanis ennek megértése és kezelése igazán hatékony arra, hogy változásokat érjünk el a magatartásban, gondolkodásban.

– Mesélj kérlek, a családodról!
– Két nagy fiam van, és másfél unokám… A kis két és fél évesen lemérhetem mennyire rákattannak a kicsik a képernyőre, ha mi, felnőttek, nem vagyunk éberek.

kovacsmarta_unokaval.jpg

Fülöp Hajnalka


SIP-oktatok.jpg

A Safer Internet Program legjobb oktatóinak egy része:
Preszl Éva, Matusek M. Zsuzsanna, Kovács Márta, Kurkó Zsuzsa, Koós Judit, Bőjte Zsófia, Baracsi Katalin.

Káros tartalmat talált az interneten?
Bejelentem!
Better Internet for Kids

Better Internet for Kids

AZ EURÓPAI UNIÓ ÁLTAL 2014-BEN INDÍTOTT PROGRAMBAN AZ EURÓPAI ISKOLAHÁLÓZAT (EUN) ÉS AZ INTERNET HOTLINE-OK NEMZETKÖZI SZÖVETSÉGE (INHOPE) MŰKÖDÖTT EGYÜTT 11 ORSZÁG 24 SZERVEZETÉVEL.

Támogatóink