Gyermekek online biztonságának aspektusai
Az online biztonság kérdése egyre fiatalabb korban merül fel, hiszen a gyerekek egyre korábban találkoznak okoseszközökkel. A szülők sokszor érezhetik elveszettnek magukat ebben a helyzetben, és felmerülhet bennük a kérdés, hogy hogyan védhetik meg gyermekeiket az online térben.
A közbeszéd nagyobb hangsúlyt fektet arra, hogy a szülők hogyan osztanak meg képeket a gyerekeikről, mit kellene vagy mit nem kellene posztolniuk. De vajon elég figyelmet fordítunk arra, hogy az intézményi környezetben mit jelent az online biztonság?
Az óvodák felelőssége az online térben
Az óvodák gyakran nincsenek felkészülve arra, hogy megfelelő szabályokat állítsanak fel a digitális tartalmak kezelésére. Egy GDPR-nyilatkozat nem elég ahhoz, hogy a gyermekek adatainak védelme valóban biztosítva legyen. Mi történik az óvodában készült képekkel? Ki és milyen céllal fotózhatja a gyerekeket? Hol jelenhetnek meg ezek a képek? Egyes óvodák saját közösségimédia-oldallal rendelkeznek, ahol a gyerekek képei sok évvel visszamenőleg elérhetők. Ez adatvédelmi szempontból komoly kockázatot jelent.
A Hintalovon Alapítvány Nemecsek Programja segít eligazodni abban, hogyan lehet biztonságosabb környezetet teremteni a gyerekek körében intézményes keretek között, legyen szó óvodákról, iskolákról, sportegyesületekről, táborokról vagy délutáni foglalkozásokról. A program foglalkozik a gyerekek fizikai, érzelmi és online biztonságával egyaránt, amellett, hogy rávilágít az intézményi felelősség kérdésére.
A digitális lábnyom és annak következményei
A gyermekek digitális lábnyomának fogalmáról is téves kép élhet sokakban. A digitális lábnyom ugyanis nem csupán az a tartalom, amit a gyermek később maga oszt meg magáról, hanem minden róla készült fotó, videó és komment, függetlenül attól, hogy azt saját maga, szülei, vagy például óvónői készítették. A gyermekekről intézmények által készített képek egy ponton túl követhetetlenné válnak, és különösen veszélyes lehet, ha a képeket az óvónők a saját telefonjukkal készítik, mert ezek bárhová elkerülhetnek, utóéletüket nem lehetséges irányítani.
Szülők szerepe az online biztonságban
A szülők sokszor maguk sem tudják, hogy milyen jogi és etikai szempontok merülnek fel a gyerekeikről készült online tartalmak kapcsán. A beszoktatás alatt, az óvodai rendezvényeken gyakori, hogy a szülők nemcsak a saját gyermeküket, hanem más gyerekeket is lefényképeznek, majd megosztják a képeket a különböző közösségi platformokon. Sokan pedig az óvodai zárt Facebook-csoportokat egyfajta biztonságos térnek tekintik, pedig ezek sem teljesen védettek az adatszivárgások ellen, ha nincs megfelelő hozzáférés-kezelés.
Megoldási lehetőségek
Az óvodáknak tudatosabban kellene kezelniük az online biztonság kérdését. Fontos lenne, hogy:
- Világos szabályokat hozzanak az óvodai készített fotók és videók kezelésére.
- A szülőket pontosan tájékoztassák az adatok felhasználásáról.
- Közös döntések szülessenek a szülők és az óvodák között.
- Az óvodapedagógusoknak iránymutatást kellene kapniuk arra, hogyan kezeljék a digitális tartalmakat.
- Tudatosabb szemléletet kell kialakítani a szülők körében a digitális tartalmak megosztásáról.
Az online biztonság nemcsak a szülők, hanem az intézmények felelőssége is. A gyermekek jogainak tiszteletben tartása, a digitális lábnyom minimalizálása és az online világgal kapcsolatos tudatosság mindannyiunk közös feladata.
Stáhly Katalin teljes előadása megtekinthető a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat YouTube-csatornáján.