Nem elég nekünk a karácsonyi vásár, az adventi „mindenki nyitva van mindig” hétvégék? Nem. Tömeg mindenhol, az online piactereken is ott villog a számláló: Csak itt és csak most! 70% vagy akár mi fizetünk, ha veszel! Vegyél! Vegyél még! Sőt, ez már nem is péntek, hanem időszak.

A marketinges felkel reggel, kint süt a nap, még 30 fok van és talán egy napszúrás hatására megfogan a gondolat: nálunk legyen 1-2-3 héttel előbb a „fekete péntek”, és a holdról is látszik majd, ahogy a leárazások hatására megugrik a forgalom. Majd vért izzad a raktáros, a logisztika, meg az összes futárszolgálat. Nekik marad a black igazán fekete. A vásárlók meg már nem is akarnak emlékezni a név eredetére, az azt kísérő betört kirakatokra, sérültekre, a káoszra, ahol akár síró gyerekek hátán kapaszkodik az akcióvadász vásárló az engedményekért. Rég volt, USA, ’50-es évek.

Black Friday3

Így megyünk neki az adventi időszaknak, aztán karácsonyig tart majd az őrületes fogyasztói társadalom feszt. Tavaly rekordot döntött az ebben az időszakban regisztrált vásárlások száma, és ez úgy tűnik idén sem lesz másképp. Karácsony a szeretet, az előtte lévő hónap pedig a vásárlás szeretetének az ünnepe.

Persze nem csak a boltok polcai között, a webshop-ok szerverein lesz megnövekedett forgalom. A kiberbűnözők is jönnek majd a legjobb ajánlataikkal. Árleszállított vírus, ingyen botnet, leértékelt kulcs a zsarolóvírushoz, olcsóbb a kéretlen levél is (SPAM) ilyenkor. A tudatos vásárló ugyan igyekszik ezeket elkerülni, de a nagy tömegben érkező szenzációs ajánlatok között biztosan lesz majd egy-egy kellemetlen meglepetés. Az egyik legrosszabb része ennek, hogy anyához, apához hasonlóan a fiatalok, a gyerekek is látják ebben a beetetésre is alkalmas végtelen spórolási lehetőséget. Nekik is fájó lesz a nemlétező 90%-os leértékelésen vett okoskütyü üres doboza, a szuperhősbábú áraként a végtelenbe utalt és egy kiberbűnözői csoport offshore számláján landolt zsebpénz. Az idősebbek is kockázatosan, néha vakon játszák meg a nyugdíjat olyan ajánlatokra, melyek egyébként is hulladéktermékekre vonatkoznak, de most tízezer helyett féláron, már tizenötezerért megvehető a kicsorbuló okospenge, a sötétre sötétedő olvasószemüveg, csak itt, csak most: - Itt tetszik kérem aláírni! Nem robot ugye? Ide jöhet a bankkártyáról az adat, és most a telefonján a pittyegés után látható kódot is… Köszönöm. - nehéz ellene tenni, de lehet.

Black Friday2

Beszélgessünk a családdal a hirdetések hatásáról, a felesleges vásárlásról, az ilyenkor megugró és komoly bevételt termelő kibercsalásokról, az adataink – fizetőeszközeink adatainak – használatáról, a körültekintő és értő internetezésről. Jó, ha mindenki tudja, ilyenkor a marketinges módszere ugyanaz, mint a csalóké: „Csak itt, és csak most! Azonnal, gondolkodás nélkül!” Nem könnyű kiszúrni az átverést. Az egyikhez van valami termék is, a másikhoz viszont csak az áldozatok szomorú tapasztalata jár.

Persze ne hagyjuk ki a jó ajánlatokat. Sokan tudnak okosan, kedvezőbb árakon vásárolni ilyenkor, de

·         Figyeljünk az ajánlatok részleteire!

·         Kerüljük az ismeretlen online piactereket, weboldalakat!

·         Nagyobb összeg esetén kérjünk meg valakit, aki ránéz az ajánlatra!

·         Online vásárlásokra kialakított, limitekkel biztosított bankkártyát, fizetőeszközt használjunk!

·         Preferáljuk a könnyedén cserélhető virtuális bankkártyákat!

·         Vásároljunk akár együtt a családtagokkal!

·         Beszélgessünk a témáról!

Apróságoknak tűnnek, de megmenthetnek minket a csalóktól – és nem is csak az interneten.

Úgy gondolom, hosszú távon jobban járunk, ha a vásárlás kényelmét, a sztár ajánlat megszerzésének izgalmát kicsit visszaszorítjuk, és előtérbe helyezzük a tudatos, ésszerű internethasználatot. A fogyasztói társadalom ünneplése helyett koncentráljunk a biztonságra, a sokszor szükségtelen kütyük megszerzése helyett készüljünk az ünnepek valóban meghitt hangulatának megteremtésére.

Szabó Zoltán

Illusztráció: Lakatos Dániel