De mi is az az online banki csalás?
Az online banki csalás kifejezés az interneten keresztül végzett különböző ártó szándékú tevékenységekre utal, amelyek célja érzékeny pénzügyi információk megszerzése, bankszámlákhoz való jogosulatlan hozzáférés, illetve az áldozatok számláiról való pénzszerzés. Megnyilvánulási formái folyamatosan fejlődnek és változnak, az internetes bűnözők sokszor a körültekintő, tudatos felnőtteket is képesek megtéveszteni, nemhogy az életkorukból fakadóan tapasztalatlan, kíváncsi és korlátozott ítélőképességgel rendelkező gyermekeket.
A gyermekek érintettsége egyre növekszik
Manapság egyre több gyermek rendelkezik telefonnal, internet-hozzáféréssel és e-mail címmel, mi több, sokan már saját bankszámlájukra kapják a havi költőpénzt. A mai gyermekek digitális bennszülötteknek számítanak. Rendkívül gyorsan megtanulják a számítógép és az okoseszközök használatát, viszont ez a sebesség és a kíváncsiság a legtöbbször nem társul tudatossággal.
A gyermekek fénysebességgel szívják magukba, hogy mit hogyan lehet csinálni az interneten. Például, hamar megismerkednek a linkekkel, tudják, hogyha rákattintanak egyre, akkor megnyílik valami. Annak viszont nincsenek tudatában, hogy az a „valami” nem csak megbízható tartalom lehet. A háttérben elindulhat egy ártó szándékú kémprogram letöltése, ami figyeli az eszközön végzett tevékenységeket, így az internetes vásárlásokat is, megszerezve a gyermek banki adatait; vagy a látszólag a netbank belépési oldalára mutató link valójában egy azzal külsőre ugyan megegyező, de adathalász weboldalra mutathat, ahol az adatok megadását követően azok egyből rossz kezekbe kerülnek.
Milyen tipikus online pénzügyi visszaélésekkel találkozhatnak a gyerekek?
Napjainkban a leggyakoribb visszaélések egyike, amikor a csalók magukat banki dolgozóknak kiadva, telefonos megkeresésen keresztül próbálják megszerezni a bankkártya- és/vagy netbanki adatokat. Ezek a hívások a gyermekeket sem kerülik el, hiszen a csalók általában nem célzottan keresik fel a lehetséges áldozatot, hanem sokszor egy véletlenszerű telefonszámot tárcsáznak, amely akár egy gyermekhez is tartozhat.
Gyakoriak azok az esetek is, amikor a csalók elképesztő pontossággal utánozzák le a banktól származó e-maileket. Az ilyen levelek azért veszélyesek, mert első ránézésre megtévesztésig hasonlítanak a hivatalos forrásból származó megkeresésekre, hibát sokszor csak az talál bennük, aki tudja, hogy mit kell keresni. Ezekben a csaló szándékú e-mailekben gyakran kérik fel jelszó- vagy adatmódosításra, megerősítésre a potenciális áldozatot, így sokszor a gyermekeket is, amelyet netbankon keresztül lehet megtenni. Az e-mailben található link azonban a valódi netbank hitelesnek tűnő, ám csalárd mására mutat, ahol a belépési adatokat könnyűszerrel szerzik meg a bűnözők.
A fentieken túl más csaló weboldalakon, de közösségi médián és az online piactereken keresztül is megtalálhatják az elkövetők a potenciális áldozatokat.
Mi a megoldás?
Összességében, elengedhetetlen a tudatosítás és a körültekintésre nevelés. Kifejezetten az online banki visszaélésekkel kapcsolatban fontos nyomatékosítani a gyermekekben, hogy bank sosem kér személyes információt és jelszót e-mailben vagy telefonon. Tehát, ha valaki a bank nevében ilyen adat megadását kéri tőlük, akkor legyenek körültekintőek és semmiképpen ne adják ki azokat.
Fontos, hogy a gyermekek idejekorán megismerkedjenek az internet veszélyeivel. Meg kell velük értetni, hogy miért nem szabad személyes információt megosztani magukról, beleértve ebbe a pénzügyi adatokat is. Meg kell nekik mutatni a tipikus adathalász próbálkozásokat, fel kell hívni figyelmüket a körültekintő internetezésre, és ajánlott nyomatékosítani, hogy gyanakvóan gondoljanak át mindent, mielőtt adatokat adnak meg vagy linkre kattintanak, ha pedig nem biztosak valamiben, bátran kérjék felnőtt segítségét.
De tényleg mindenre a tudatosítás a megoldás?
Röviden: Sajnos nem.
Kétségtelen, hogy hosszú távon abból profitál a legtöbbet az ember, ha már fiatal korától a tudatos internethasználatra nevelik. Azonban napjainkban sokkal gyorsabban fejlődik a digitális világ és az internet, gyorsabban változnak a csalási trendek és módszerek, mint amit képesek vagyunk lekövetni, így elengedhetetlen a gyermekek korlátozása az online térben a pénzügyek területén is.
Amennyiben a gyermek rendelkezik bankszámlával és ahhoz tartozó bankkártyával, állítsunk be hozzá napi limitet. Így, ha esetleg megtörténik a baj, a csalók csak korlátozott pénzösszeggel tudnak rendelkezni. A pénzintézeteknél a szülők ráláthatnak gyermekeik bankszámlájára és pénzügyeire, így folyamatosan nyomon lehet követni az egyenleget és a tranzakciókat.
Napjainkban már több banknál elérhető egy olyan funkció, amellyel lehetséges a bankkártya használatát földrajzilag korlátozni. A csalók sokszor nem Magyarországról, de még csak nem is Európa határain belülről tevékenykednek, így a funkció segíthet a visszaélések megelőzésében. Szintén egyre több pénzintézet ad lehetőséget az internetes vásárlás kikapcsolására, amely szintén megfontolandó.
Végül, de nem utolsó sorban, összességében fontos a gyermekek online tevékenységének felügyelete, a tudatosítással párhuzamosan. Az egyre fejlettebb fenyegetések sokszor a tapasztalt, körültekintő felnőtteket is megtévesztik, így a gyermekekre még nagyobb veszélyt jelentenek. Különböző megoldásokkal korlátozható, hogy a gyermekek eszközeiken milyen internetes tartalmakhoz férhetnek hozzá, illetve mikhez nem.
Sokak számára szélsőséges megoldásként hangozhat a korlátozás, azonban egy gyermeknek nincs szüksége minden, az interneten fellelhető tartalomra, mivel azok sok esetben többet ártanak, mint használnak. Szükséges megértetni a gyermekekkel, hogy a korlátozások nem ellenük irányulnak, hanem épp ellenkezőleg, értük vannak.