SIP- SIP- Hurrá!
SIP- SIP- Hurrá! Ilyen volt az első SIP-tábor Balatonfenyvesen
írta Fülöp Hajnalka, 2020.06.26.
A Safer Internet Program keretében az oktatók nem csak a tanévben látogatnak el különböző iskolákba, hanem rendszerint nyáron is tartanak előadásokat, foglalkozásokat táborokban, rendezvényeken. Az idei nyár is így kezdődött: hátrányos helyzetű gyerekek számára szerveztek hétnapos balatoni tábort, ahol a táborozók nem csak strandoltak és szórakoztak, hanem bevezették őket a biztonságos internethasználat rejtelmeibe is.
A Safer Internet Program táborában a gyerekek játékos, interaktív foglalkozásokon vehettek részt, előadásokat hallgathattak, társasjátékokat és szituációs játékokat próbálhattak ki internetbiztonsági oktatókkal, miközben az online tér biztonságos használatáról, személyes adatok védelméről, vagy akár a közösségi oldalakról tanulhattak.
A tábort a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat szervezte Balatonfenyvesen, 2020. június 18-július 1. között, a szervezet pécsi munkatársa, Moór Eszter szervezésében.
A pécsi önkormányzat üdülőjében, gyönyörű, ősfás környezetben 78 általános és középiskolás gyerek, fiatal és mintegy 10 szülő és nagyszülő töltötte el együtt a hetet. A tábor szakmai részét négy SIP-oktató biztosította, akik három különböző csoportban, a hét minden napján foglalkozásokat tartottak a táborozóknak. Egy-egy oktató dolgozott az alsó tagozatos diákokkal, a felsősökkel és külön a tizenévesekből és a felnőttekből álló vegyes csoporttal.
Sajnos a rossz, esős idő miatt a gyerekek kevés időt tudtak a parton tölteni. Annál többször lehetett “fürdeni” a programok kavalkádjában, amit az e sorok írója által megszólított minden résztvevő értékesnek, érdekesnek és örömtelinek élt meg. A rossz időben a benti programok mellett a kehidakustyáni fürdőbe, a badacsonyi hegyre és hajókirándulásra és a balatonboglári kalandparkba is eljutottak a gyerekek, volt diszkó, mozizás, és a legfontosabb: szabad játék a szabad levegőn! Együtt!
Mi történt a táborban a Safer Internet Program keretében?
A beszámolót Matusek Zsuzsanna kezdi: “Az én csoportom 5 és 11 éves gyerekekből állt. A tábor végére már tizenöten voltunk, így az emeletes ágy tetején is ültek a gyerekek. Fő témáink az internetbiztonság köré szerveződtek.
“ - Ne bízz meg az idegenekben, ha chatelsz, ne árulj el magadról adatokat (mi is az adat?) és bizalmas információkat.”
A másik fő téma a képfeltöltés volt. Milyen képeket és milyen feltételekkel lehet feltölteni a netre? A gyerekek minden nap egy naplóbejegyzést, rajzot készítettek az aznapi eseményekről. Csináltak villáminterjúkat a többi táborozóval és felnőttekkel a fenti témakörökben, ezzel is kihangsúlyozva a képek és hangfelvételek készítéséhez elengedhetetlenül szükséges hozzájárulást vagy a személyes adatok védelmét. Tartalmas hét volt. Nagyon jól éreztük magunkat.”
A felső tagozatos diákok is sok -sok játékkal, páros és csoportos gyakorlatokkal tudatosították az internetezés szabályait, Böjte Zsófia és Preszl Éva oktatók vezetésével. Ők is aktív tartalom-előállítók voltak, hisz készítettek közösen fotókat, videókat, amiket a “számítási felhőbe” töltöttek fel, tehát ezt is most már tudatosan tudják használni. Átbeszélték a feltöltés szabályait (életkor, téma, adatvédelem, mások tiszteletben tartása stb.) Ebben a csoportban szóba került a közösségi média használata (Facebook, Instagram, TikTok stb.), a videójátékok, az egymással való online kommunikáció szabályai. A résztvevők aktívan, saját témákat is felhozva, lelkesen dolgozták fel a “karanténsuli” során szerzett élményeiket. A táborban számos szokást és szabályt megismerhettek, melyek a barátságosabb és hatékonyabb internetezést teszik lehetővé. A tábor lakói az utolsó napon a saját fejlesztésű, Lájkvadász nevű társasjátékkal is játszottak, ami egy élőszereplős, formabontó program volt, sok vidám és izgalmas pillanattal.
A szülők, nagyszülők és a fiatal felnőttek közös foglalkozásai nagy kihívást jelentettek, hisz a generációk online időtöltései sok mindenben eltérnek egymástól, de még egy fiatal fiú és egy lány online tartalomfogyasztása és digitális szokásrendszere sem egyforma.
A foglalkozásokon így sokszor azon ügyködtek a résztvevők, hogy a közös pontokat, a közös értékeket és a közös kommunikációs eszközöket megtalálják. A játékos, sok interakcióval, filmnézéssel és beszélgetésekkel tarkított foglalkozásokon szóba került a családon belüli beszélgetések témája, a “mit csinálnak a tinik a neten” kérdése, és a végtelen interneten oly fontos önszabályozás is. Lelepleztek átveréseket, kiderítettek hamis profilokat, létrehoztak otthon is használható digitális házirendet. A végére a különböző korú, nemű és foglalkozású emberek barátságos hangulatban, sok közös élménnyel és tudással gazdagodva, magukról is többet megtudva térhettek haza.
Az aktív munka, a közösségépítés és az élményalapú tanulás jutalmaként a tábor résztvevői a Safer Internet Program ajándékaival gazdagodhattak: Hasznos eszközöket kaptak a bankkártyájuk, adataik védelméhez, a mindennapos irodai-iskolai munkához, és – mivel fontos a digitális diéta, a “kütyüktől” való távolságtartás is – a biztonságos kerékpározáshoz, szabadban való mozgáshoz is.
A Safer Internet Program oktatói élménypedagógiai módszerekkel és sok interaktív játékot tartalmazó eszköztárukkal örömmel vállalják ingyenes foglalkozások tartását nyári táborokban, ami a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat támogatásával igényelhető. Ősztől az iskolák, közművelődési intézmények ismét igényelhetik ezt a szolgáltatást iskolai órák keretében, ahogy ezt már tizedik éve teszik is, évente több mint 34 ezer felhasználó számára.