Vigyenek-e kütyüt a gyerekek a táborokba? Tippek, listák, érvek és ellenérvek gyakorló szülőknek, pedagógusoknak
Tombol a nyár, rengeteg gyerek naponta táborban (természetben, akár nomádabb körülmények között) tölti idejét. Sok szülő annak külön is örül ilyenkor, hogy a gyerek nem „kockul”, nem a telefonját, számítógépét, tabletjét „nyomkodja”, hanem a tábor témájának megfelelő gyerekbarát programokon van naphosszat.
Tombol a nyár, rengeteg gyerek naponta táborban (természetben, akár nomádabb körülmények között) tölti idejét. Sok szülő annak külön is örül ilyenkor, hogy a gyerek nem „kockul”, nem a telefonját, számítógépét, tabletjét „nyomkodja”, hanem a tábor témájának megfelelő gyerekbarát programokon van naphosszat. Na de mi történik, ha „ottalvós” táborba megy a gyermek? Ráadásul életében először? El kell szakadnia a szülőtől, ami nagy kihívás, sokszor a szülőknek és a gyereknek is. Megoldásként adódik, hogy a hordozható okostelefonnal napi kapcsolatban maradhatnak, beszélhetnek, videochatelhetnek is akár, és megoszthatják egymással élményeiket, az esetleges kellemetlen dolgokat, érzéseket.A nehéz helyzetekben a gyerek nincs „egyedül”, a telefon másik végén árgus szemekkel figyelő szülőtől érkező vigasz azonnali lehet, és még az esti „jóéjtpuszi” is pótolható valamennyire az üzenetküldő programok és emojik segítségével.
Tehát a kérdés: adjunk-e okostelefont a gyereknek a táborba?
Ha nem, hogy fogja kibírni? (…és hogy fogja kibírni a szülő?)
Ha igen, ki fog a készülékre vigyázni? Elejti, vizes lesz, elveszik, eltörik…Sőt: nem figyel a programra, eltereli a figyelmét, megosztja a gyerekeket.
A Safer Internet Program a gyerekek internethasználatának minden területén szeretne segítséget nyújtani, így szakértői és oktatói tapasztalatainkat, szülői meglátásainkat összegezve összeállítottunk egy cikket:
Táborokban az okoseszközöket és a netet hogyan használhatjuk biztonságosan?
Összeszedtük a pro és kontra érveket a tábori kütyüzéssel kapcsolatban és pár megoldási javaslatot is mutatunk!
Kütyümentesen:
A legtöbb helyen (a szabályoknak megfelelően) a táborba jelentkezéskor el kell fogadni a tábor házirendjét. Ha az tartalmazza a telefonhasználat-korlátozását, tiltását, akkor nincs min vitatkozni. A gyerekek érdekében – is – teszik.
Ha nem tartalmazza, akkor érdemes megnézni az ún. „cucclistát”. Ebben is fel szokták tüntetni a táborba vihető és tiltott eszközöket. Ha itt szerepel, hogy ne hozzanak elektronikus kütyüket, akkor megint tiszta sor.
Ha a házirendben és a „cucclistában”, a „felszerelések listájában” sem szerepel, érdemes rákérdezni. Ma már a közbeszéd része a gyerekek kütyühasználata, nem fognak csodálkozni, sőt, valószínűleg megköszönik a tábort szervezők.
Tehát mi lehet az érv a táborban a gyerek telefonhasználata mellett?
A szülő, nevelő előre felkészítheti a gyereket a készülék-használati szabályok szigorú betartására. Ez a későbbi helyzetekben (otthon, iskolában) is segítheti az önszabályozás kialakulását és a közösségi szabályok meghozatalának képességét. ) A gyerek digitális kulturális igényessége nő, megismerheti a készülékek használatának sokoldalúságát és tudatosságát, élményeken keresztül, saját aktivitásán át.
- az idegen helyen nem téved el, ha használhatja a GPS alapú térképet
- követhető, tudhatjuk, hogy hol van, nem veszik el idegen helyen, természetben, erdőben,
- tarthatják vele a szülők a kapcsolatot, lefekvéskor, elalvás előtt
- fotózhat, videózhat a különleges tábori élmények rögzítésére, médiaismeretei bővülhetnek
- növényfelismerő, madárhang felismerő, felhő-azonosító, csillagkép- felismerő stb. applikációkat használhat a természeti környezetben
- elsősegélynyújtáshoz is kiváló applikációk, videók érhetők el okostelefonon
- megvédheti magát (egy ötödikes saját története: a nomád táborban sátruk körül csörtető vaddisznókat a telefonján a „kutyaugatás” csengőhang teljes hangerős lejátszásával zavarta el
- több tábor kifejezetten a gyerekek digitális kultúrájának, digitális írástudásának növelését tartja szem előtt. Törekednek rá, hogy ezek egyensúlyban legyenek a hagyományos élményelemekkel (mozgás, játék, stb.). Ezekben a táborokban mobil-applikációk fejlesztését tanulhatják meg pár nap alatt, vagy a mesterséges intelligenciával ismerkedhetnek, esetleg filmet, videoklipkeket forgathatnak, professzionális megoldások megismerésével.
Mi lehet az érv a táborban a gyerek telefonhasználatával szemben?
- nem tud figyelni, teljességgel jelen lenni a tábor történéseiben, a telefonon elérhető tartalmak és kapcsolatok elvonják a figyelmét
- elvesztheti, leejtheti, vizes lehet, ellophatják tőle
- elveszik a térerő, lemerül a telefon, nomád körülmények között körülményes a töltés (pl. napenergiával működő töltők kellenek)
- ha működik a telefon, akkor a gyerekek letölthetnek nem nekik való filmeket, videókat, képeket, csakúgy, mint otthon, de itt könnyebben ki tudnak kerülni a felnőttek felügyelete alól
- elindulhat a „kinek van menőbb telefonja” vetélkedés a gyerekek között, amiből nem szokott senki jól kijönni
- online vagy offline telefonos játékok okozta érzelmi kitörések, feszültségek zavarhatják a nyugalmat
- az ún. érzelmi inkontinencia”, vagyis a gyereket ért érzelmi hatások azonnali megosztása az okoseszközök által az önszabályozás, az érzelmi intelligencia fejlesztésével szemben hatnak
Megoldási javaslat:
Ne vigyen a gyerek semmilyen okoseszközt a táborba.Ha a tábor tematikája, felnőtt kísérői ezt engedélyezik, akkor a velük való szoros együttműködésben, a gyerek felkészítésével együtt járjon a készülékhasználat.
Előnyök:
- jelen tud lenni a tevékenységekben
- nem károsodik a készülék, nyugodtan beleugorhat a vízbe akár ruhástul isJ
- nem indul el random irányokba a táborból, mondván, „térerőt kerestem” és nem veszik el az ismeretlen területen
- nem lát nem neki való tartalmakat, de sok élménnyel lesz gazdagabb, amit akár a komfortzónából való kilépés is okozhat
- a valódi emberi értékek mentén kapcsolódnak egymáshoz, nem a készülékek értéke alapján
- érzelmeit társas támaszban, pedagógialiag vezetett körülmények között élheti meg
- erősödik az önszabályozási képessége
Ha a szülő és a gyerek is ragaszkodik a készülék táborban való használatához, akkor
- jelezze ezt a szülő a pedagógusnak, és írásban rögzítsék a felelősség kérdését
- kössön biztosítást a szülő a készüléket érhető károkra előzetesen
- ütésálló, vízhatlan tokban legyen a készülék, övre, nyakba akasztható kiegészítővel
- határozzák meg előre a készülékhasználati időt, amit a táborvezetők limitálhatnak és betartatnak
- töltsön le a szülő a gyereknek képernyőidő-korlátozó alkalmazást, az ő beleegyezésével.
- beszélgessen a szülő sokat a készülékhasználat velejáróiról a tábor előtt.
- állítson be a szülő szülői felügyeleti programot a gyerek készülékére, az ő beleegyezésével és a részletek egyeztetésével. A Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság oldaláról és az internetszolgáltatók honlapjairól is letölthetők ezek a programok.
- gondolják meg, nem előnyösebb-e egy okosóra, aminek számos funkciója megfelel a szülők aggodalma ellen (nyomkövetés, beszélgetés, stb.), kisebb a fogyasztása, használata biztonságosabb, „táborbarátabb”.
Kellemes táborozást, vidám közös családi élménybeszámolókat kívánunk!
És végezetül,de nem utolsósorban:) a Safer Internet Program konzorcium tagja, a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány összeállításában 5 pontban határozták meg az ún. „Okostelefon szabályzatot” Ez kiindulásnak is megfelelő.
(Fotók: www.pexels.com)
A cikket írta Fülöp Hajnalka, internetbiztonsági oktató, gyakorló szülő, Safer Internet Program