Zaklatják a gyereket vagy ő a zaklató? Itt a segítség!

 

Ahol emberek vannak, konfliktusok is vannak, nincs ez másént az online térben sem. Ma az ún. cyberbullying jelensége sokféle bántalmazást jelenthet, amit a digitális eszközökkel, a digitális vagy virtuális világban okozhatnak egymásnak az emberek. Azonban ahol a baj, ott a segítség-elve itt is érvényesül: a bántalmazás ellen sokszor idegenek, érdek nélkül, hétköznapi hősként lépnek fel. Érdemes megnézni az erről szóló videókat, hogy ha ilyen helyzetbe kerülünk, mi is tudjuk, mit tehetünk. Mert mindenki tehet valamit..!

Beszólnak? Ezt teheted!

  Az Új Nemzedék honlapján nemrég jelent meg egy cikk, amit Almási Kitti pszichológus írt. Ebben egy angol nyelvű videót mutat, amiben gyerekek cikiznek egy másik kislányt verbálisan, egy buszmegállóban. A járókelők a kislány védelmére kelnek, ebből több példát is kapunk a kisfilmben, amit 2015. októbere óta több, mnt 14 millióan láttak!  Az angol nyelvű videó az amerikai UP Tv csatornáján jelent meg. Itt számos tanács olvasható - angolul- hogy mit lehet tenni, szülőként, ha egy tinédzser bántalmazó, bántalmazás áldozata vagy bántalmazás lát.

Hogyan beszélgess gyermekeddel? 

Az angol nyelvű tippek után a legfontosabb, hogy tudjuk, hogy a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány egy remek sorozatot működtet honlapján, a "Hogyan beszélgess gyermekeddel.." címűt.

 

Ebben a különböző családi drámai helyzetekhez adnak gyakorlatias tanácsokat a beszélgetések folytatásához, segítő gondolatokat, élethelyzeteket támogató mondatokat, a mindennapokból származó, működő megoldásokat. A cyberbullingról való beszélgetéshez ITT lehet tanácsokat kapni. 

 

  Ez az UP TV egyébként  egy olyan csatorna, ami kifejezetten ezt a célt szolgálja: családok történeteit mutatja be, különböző szituációkat, a családok és emberi kapcsolatok sokféleségét. Hiteles, releváns és egyedi módon teszi ezt. (Itt lehet többet megtudni erről.)

Egy tévécsatorna az emberek felemeléséért - Magyarországon is?

  UP, azaz felemelni a nézőket, feltölteni, az érzelmi intelligenciájukat, szolidaritást, empátiát növelve bennük jobb emberré válhatnak. 

"Az UP több száz órányi eredeti forgatókönyvet és valóságsorozatot kínál, speciális és filmes filmeket, valamint rajongói kedvenc drámákat több platformon. Ráadásul a UP egy  pro-társadalmi kezdeményezés, "Uplfit valakit", vagyis arra ösztönzi az embereket, hogy egyszerű, mindennapos jóindulatú cselekedeteket hajtsanak végre. " 

  A csatornát Magyarországon is hasznos lenne elindítani, addig is ezt a videót magyar felirattal Ágoston László közéleti személyiség oldalán találtuk meg, IDE kattintva nézhető meg. A több, mint 150 hozzászólásban is az a gondolat kristályosodhat ki (e sorok írója szerint), hogy sokaknak van rossz élményük, zaklatásról, bántalmazásról való megélésük. 

Iskolai bántalmazás - hazai kutatási eredmények

 Az Új Nemzedék - Almási Kitti pszichológus cikkében ez szerepel: 

"Korábban már írtunk arról, hogy hazánk a középmezőnyben foglal helyet: az OECD átlag 18,7 százalék, nálunk pedig 20,3 gyerek vallotta, hogy őket bizony bántották. Tíz diákból egyet hetente többször is bántalmaznak az iskolában a kortársai vagy a tanárai - derül ki az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) tanulmányából."  

 

Jó gyakorlatok gyűjteménye iskolai bántalmazás ellen

  A további bántalmazás megállítására, az áldozatok vigasztalására az arról való beszélgetés az első lépés, amit tenni lehet.Az iskolai bántalmazás elleni megoldásokat az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet ISKON programjának honlapján, ITT lehet elérni. 

Egy érzékletes előadás - egy felkészült oktató- ingyenesen!

Ha Önnek, vagy gyermekének úgy érzi, szüksége lenne külső segítségre, mondjuk  egy biztonságosabb internet használatról szóló, tudatosító előadásra, interaktív foglalkozásra, ahol az internetes bántalmazásról is szó esik, gyakorlott, felkészült, internetbiztonságban jártas oktatóktól, akkor keresse a Safer Internet Program koordinátorát és hívja el ingyenes előadást tartani munkatársunkat!

 

összeállította: Fülöp Hajnalka, Safer Internet Program