Vigyenek-e kütyüt a gyerekek a táborokba? Érvek és ellenérvek gyakorló szülőknek, pedagógusoknak

 

Tombol a nyár, rengeteg gyerek naponta táborban (természetben, akár nomádabb körülmények között) tölti idejét. Sok szülő annak külön is örül ilyenkor, hogy a gyerek nem „kockul”, nem a telefonját, számítógépét, tabletjét „nyomkodja”, hanem a tábor témájának megfelelő gyerekbarát programokon van naphosszat.   Na de mi történik, ha „ottalvós” táborba megy a gyermek? Ráadásul életében először? El kell szakadnia a szülőtől, ami nagy kihívás, sokszor a szülőknek és a gyereknek is. Megoldásként adódik, hogy a hordozható okostelefonnal napi kapcsolatban maradhatnak, beszélhetnek, videochatelhetnek is akár, és megoszthatják egymással élményeiket, az esetleges kellemetlen dolgokat, érzéseket.A nehéz helyzetekben a gyerek nincs „egyedül”, a telefon másik végén árgus szemekkel figyelő szülőtől érkező vigasz azonnali lehet, és még az esti „jóéjtpuszi” is pótolható valamennyire az üzenetküldő programok és emojik segítségével.

Tehát a kérdés: adjunk-e okostelefont a gyereknek a táborba?

Ha nem, hogy fogja kibírni? (…és hogy fogja kibírni a szülő?)

Ha igen, ki fog a készülékre vigyázni? Elejti, vizes lesz, elveszik, eltörik…Sőt: nem figyel a programra, eltereli a figyelmét, megosztja a gyerekeket.

A Safer Internet Program a gyerekek internethasználatának minden területén szeretne segítséget nyújtani, így szakértői és oktatói tapasztalatainkat, szülői meglátásainkat összegezve összeállítottunk egy cikket:

Táborokban az okoseszközöket és a netet hogyan használhatjuk biztonságosan?

Összeszedtük a pro és kontra érveket a tábori kütyüzéssel kapcsolatban és pár megoldási javaslatot is mutatunk!

Kütyümentesen:

A legtöbb helyen (a szabályoknak megfelelően) a táborba jelentkezéskor el kell fogadni a tábor házirendjét. Ha az tartalmazza a telefonhasználat-korlátozását, tiltását, akkor nincs min vitatkozni. A gyerekek érdekében – is – teszik.

Ha nem tartalmazza, akkor érdemes megnézni az ún. „cucclistát”. Ebben is fel szokták tüntetni a táborba vihető és tiltott eszközöket. Ha itt szerepel, hogy ne hozzanak elektronikus kütyüket, akkor megint tiszta sor.

Ha a házirendben és a „cucclistában”, a „felszerelések listájában” sem szerepel, érdemes rákérdezni. Ma már a közbeszéd része a gyerekek kütyühasználata, nem fognak csodálkozni, sőt, valószínűleg megköszönik a tábort szervezők.

 

Tehát mi lehet az érv a táborban a gyerek telefonhasználata mellett?

A szülő, nevelő előre felkészítheti a gyereket a készülék-használati szabályok szigorú betartására. Ez a későbbi helyzetekben (otthon, iskolában) is segítheti az önszabályozás kialakulását és a közösségi szabályok meghozatalának képességét. ) A gyerek digitális kulturális igényessége nő, megismerheti a készülékek használatának sokoldalúságát és tudatosságát, élményeken keresztül, saját aktivitásán át.

  1. az idegen helyen nem téved el, ha használhatja a GPS alapú térképet
  2. követhető, tudhatjuk, hogy hol van, nem veszik el idegen helyen, természetben, erdőben,
  3. tarthatják vele a szülők a kapcsolatot, lefekvéskor, elalvás előtt
  4. fotózhat, videózhat a különleges tábori élmények rögzítésére, médiaismeretei bővülhetnek
  5. növényfelismerő, madárhang felismerő, felhő-azonosító, csillagkép- felismerő stb. applikációkat használhat a természeti környezetben
  6. elsősegélynyújtáshoz is kiváló applikációk, videók érhetők el okostelefonon
  7. megvédheti magát (egy ötödikes saját története: a nomád táborban sátruk körül csörtető vaddisznókat a telefonján a „kutyaugatás” csengőhang teljes hangerős lejátszásával zavarta el
  8. több tábor kifejezetten a gyerekek digitális kultúrájának, digitális írástudásának növelését tartja szem előtt. Törekednek rá, hogy ezek egyensúlyban legyenek a hagyományos élményelemekkel (mozgás, játék, stb.). Ezekben a táborokban mobil-applikációk fejlesztését tanulhatják meg pár nap alatt, vagy a mesterséges intelligenciával ismerkedhetnek, esetleg filmet, videoklipkeket forgathatnak, professzionális megoldások megismerésével.

 

Mi lehet az érv a táborban a gyerek telefonhasználatával szemben?

  1. nem tud figyelni, teljességgel jelen lenni a tábor történéseiben, a telefonon elérhető tartalmak és kapcsolatok elvonják a figyelmét
  2. elvesztheti, leejtheti, vizes lehet, ellophatják tőle
  3. elveszik a térerő, lemerül a telefon, nomád körülmények között körülményes a töltés (pl. napenergiával működő töltők kellenek)
  4. ha működik a telefon, akkor a gyerekek letölthetnek nem nekik való filmeket, videókat, képeket, csakúgy, mint otthon, de itt könnyebben ki tudnak kerülni a felnőttek felügyelete alól
  5. elindulhat a „kinek van menőbb telefonja” vetélkedés a gyerekek között, amiből nem szokott senki jól kijönni
  6. online vagy offline telefonos játékok okozta érzelmi kitörések, feszültségek zavarhatják a nyugalmat
  7. az ún. érzelmi inkontinencia”, vagyis a gyereket ért érzelmi hatások azonnali megosztása az okoseszközök által az önszabályozás, az érzelmi intelligencia fejlesztésével szemben hatnak

Megoldási javaslat:

 Ne vigyen a gyerek semmilyen okoseszközt a táborba.Ha a tábor tematikája, felnőtt kísérői ezt engedélyezik, akkor a velük való szoros együttműködésben, a gyerek felkészítésével együtt járjon a készülékhasználat.

Előnyök:

  • jelen tud lenni a tevékenységekben
  • nem károsodik a készülék, nyugodtan beleugorhat a vízbe akár ruhástul isJ
  • nem indul el random irányokba a táborból, mondván, „térerőt kerestem” és nem veszik el az ismeretlen területen
  • nem lát nem neki való tartalmakat, de sok élménnyel lesz gazdagabb, amit akár a komfortzónából való kilépés is okozhat
  • a valódi emberi értékek mentén kapcsolódnak egymáshoz, nem a készülékek értéke alapján
  • érzelmeit társas támaszban, pedagógialiag vezetett körülmények között élheti meg
  • erősödik az önszabályozási képessége

Ha a szülő és a gyerek is ragaszkodik a készülék táborban való használatához, akkor

  • jelezze ezt a szülő a pedagógusnak, és írásban rögzítsék a felelősség kérdését
  • kössön biztosítást a szülő a készüléket érhető károkra előzetesen
  • ütésálló, vízhatlan tokban legyen a készülék, övre, nyakba akasztható kiegészítővel
  • határozzák meg előre a készülékhasználati időt, amit a táborvezetők limitálhatnak és betartatnak
  • töltsön le a szülő a gyereknek képernyőidő-korlátozó alkalmazást, az ő beleegyezésével.
  • beszélgessen a szülő sokat a készülékhasználat velejáróiról a tábor előtt.
  • állítson be a szülő szülői felügyeleti programot a gyerek készülékére, az ő beleegyezésével és a részletek egyeztetésével. A Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság oldaláról és az internetszolgáltatók honlapjairól is letölthetők ezek a programok.
  • gondolják meg, nem előnyösebb-e egy okosóra, aminek számos funkciója megfelel a szülők aggodalma ellen (nyomkövetés, beszélgetés, stb.), kisebb a fogyasztása, használata biztonságosabb, „táborbarátabb”.

Kellemes táborozást, vidám közös családi élménybeszámolókat kívánunk!

És végezetül,de nem utolsósorban:)  a Safer Internet Program konzorcium tagja, a  Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány összeállításában 5 pontban határozták meg az ún. „Okostelefon szabályzatot”  Ez kiindulásnak is  megfelelő.

(Fotók: www. pexels.com)

 

 

A cikket írta Fülöp Hajnalka, internetbiztonsági oktató, gyakorló szülő, Safer Internet Program