"

Nemrégiben egy 15 éves fiú mamája jött oda hozzám és egy gyakran feltett kérdésre várta a választ: „Honnan tudjam, hogy a fiam játékszenvedélye már túlzás-e, illetve káros-e?”

 

Kezdjük egy józan megállapítással: a gépezés önmagában sokkal kevésbé káros, mint a kockázatvállaló magatartás, úgymint az alkoholizálás, a droghasználat, a pornófogyasztás és a dohányzás, amellyel sok kamasznál találkozhatunk.

A kamaszkorban történő agyi változások különösen hajlamossá teszik a tizenéveseket arra, hogy függővé váljanak olyan dolgok iránt, amibe sok időt és energiát feccölnek. Ez azért van, mert az agy rengeteg drendrint termel, ami szükséges ahhoz, hogy gyorsan tanulhassanak. Ez egy mesés lehetőség, mivel ilyenkor sokkal gyorsabban tanulnak nyelvet, tanulnak meg játszani egy hangszeren, sajátítanak el egy sportot, vagy bármi egyéb új szenvedélyt, mint a gördeszkázás, főzés vagy éneklés. Ugyanakkor a kütyük túlzott használata negatív hatással lehet a fejlődő agyra.

Ne felejtsük el, hogy az oktatási célokra szánt technológiát ritkán használják olyan hosszú ideig, mint a szórakoztatásra használt technológiát. A probléma akkor következik be, amikor az agy ismétlődően olyan dolgot tesz, ami a jutalmazási központot ingerli. Az agyban pozitív kémiai folyamatok mennek végbe, amikor a tinik együtt bicikliznek a haverjaikkal, együtt sportolnak, együtt sétálnak haza az iskolából és sokat vannak a szabad levegőn. A fiúk nagyobb valószínűséggel hajtanak végre rizikós mutatványokat a biciklin, a gördeszkán, a motoron, ami szintén pozitívan befolyásolja az agyi folyamatokat."

A szülő 2.0. oldalon Rét Ágnes írásában  gyakorlati tapasztalatokon alapuló cikkben olvashatunk a tizenéves gyerekek internethasználati korlátozásával kapcsolatos gondolatokról 

Tehát az alábbi tanácsokat gyűjtöttük össze az aggódó szülőknek. A wifi-hez és a PC-hez, vagy más kütyükhöz való hozzáféréshez a következő feltételeket kellene elfogadtatni a gyerekkel:

 

  • A hálószobában ne legyen semmilyen kütyü, csak ha valami különleges megállapodás nem jön létre.
  • Legalább hetente kétszer aktívan vegyen részt hálószobán, illetve házon kívüli, ideális esetben, csoportos tevékenységben, ami fejleszti az érzelmi és szociális képességeit.
  • Legalább hetente háromszor sportoljon.
  • Vegye ki a részét a házimunkában.
  • Próbálja szinten tartani az iskolai jegyeit.
  • Vegyen részt a családi étkezéseken és legyen egy megbeszélt lefekvési idő.
  • Jöjjön hozzá minden héten egyszer egy barát/osztálytárs, vagy menjen át ő a barátjához.
  • Legyen felelős a túlzott költekezéséért.
  • Maradjanak meg azok a szülői kontrollok, amik már eddig is jól működtek.
  • Kerülje a pornó oldalak nézését. És senki kérésére se nézzenek, illetve mutasson meg ilyen tartalmakat
  • Forrás
  • http://szulo2pont0.hu/munka/666-tizeneves-fiuk-es-a-gepezes-10-megallapodas-az-egeszseges-egyensulyert