Nehéz ma tizenévesek szüleinek lenni, mert ők az egyetlen olyan generáció, aki maga még offline nőtt fel, de már online élő tinédzsert nevel.  Ezért ez a generáció a saját maga által kitaposott utat járja. Könyvajánlóval egészítettük ki a tanácsokat...

A nyári vakáció 10 hete igazi családi erőpróba, igazi kihívás, és egyben számtalan lehetőség is. ( E sorok irásakor elkezdődött az augusztus, vagyis..:)? A kötetlenebb mindennapok miatt több figyelmet szentelhetnek egymásnak a családtagok. Fontos és pótolhatatlan a gyerekkel együtt töltött minőségi idő, a megfelelő kommunikáció, a sok játék, a szabadtériprogramok, a közös mozgás és más közös tevékenységek.  Ezek néha szokatlanok is lehetnek: pl. játszhat egy felnőtt a gyerekkel online játékot, és közben tanul tőle. Nagyon fontos,hogy eközben a gyerekek tanítanak: a tanulás-tanítás mindig kölcsönös! De utána nyomás ki a szabadba, a valóságba! Ettől is erősödik a bizalom, több a közös élmény, erősebb lesz a szülő-gyerek kapcsolat! Sok családban a gyerekek  többet vannak egyedül, ilyenkor persze sokan a neten lógva töltik el az időt.

Nehéz ma tizenévesek szüleinek lenni, mert ez az egyetlen olyan generáció, aki maga még offline nőtt fel, de már online élő tinédzsert nevel.  Ezért ez a generáció a saját maga által kitaposott utat járja.   A Safer Internet Program és partnereinek elérhető online segítő szolgáltatásai nagyban megkönnyítik az internetes nevelési helyzeteket, ha ismerik, és tudatosan és előre tervezve használják ezeket. Jelen cikk ebben is segít.

A nyári vakáció ideális lehet az ún. „digitális házirend” kialakítására. Ebben az időszakban érdemes szabályozni a netezésre szánt időt, helyet, eszközt, külön időt szánni a közös netezésre, megbeszélni a kereteket, mindig bevonva a gyereket is.

  A következő tanácsok és könyvek segíthetnek a mindennapokban.  A tanácsokat még folytatjuk!

 

1#  Elérhető szülőnek lenni – az online világban is!

Ha már megvettük, előfizettük, odaadtuk neki, ne hagyjuk egyedül a neten! A világháló nem természetes tér, fel kell fedezni, meg kell ismerni. Ehhez netezzünk együtt a gyerekkel, ha lehet, üljünk le mellé, figyeljük az online aktivitását. Ha ezt nem tudjuk megtenni, akkor is törekedjünk arra, hogy a netező gyerek számára legyünk elérhetőek lelkileg, érzelmileg is.

 

Hiánypótló könyv Jim Taylor pszichológus műve, ami 2016-ban jelent meg.

A DIGITÁLIS NEMZEDÉK NEVELÉSE

 

"Mi, szülők, kettős kihívás előtt állunk. Nekünk kell alakítanunk a drámai változásokat azért, hogy a gyermekeink számára élhetőbb világot teremtsünk, és közben úgy kell őket nevelnünk, hogy képesek legyenek ezt az egyre bonyolultabb világot biztos kézzel kormányozni. Lássuk be: nem kis feladat."

Ehhez segít ez a könyv, aminek alcíme: 

 

"Hogyan válhat gyermeke tudatos médiafogyasztóvá"

 

Részletek erről ITT.

 

 

 

 

 

2#  Szülőként digitális mintát adunk. Ez óriási lehetőségJ!

Legyünk jó digitális példaképek: a netezési szokásaink, azeközben mutatott érzelmeink, reakcióink, a közösségi médiás jelenlétünk ugyanúgy nevelő hatású a gyerekünkre, mint a fizikai világban a munkavégzésünk, a rendrakás, a kommunikációnk stb. A nevelés mindig önnevelés is egyben.  A szülők online tevékenysége, közösségi oldalon való működése egy óriási tükör, színpad, reflektorfény: ilyenek vagyunk.  Ha használjuk, akkor szülőként is beszélgessünk a gyerekünkkel a közösségi médiás élményeinkről, hogy hogyan oldottunk meg valamit, mivel találkoztunk, akár ellenérzéseinket, zavarunkat is.   Így majd ő is így fog tenni, ha szüksége lesz rá. Itt is a bizalom, az elfogadó, szeretetteljes légkör a kulcs, ez az alap. A gyerekek hamar felfedezik, hogy a felnőttek sokszor álszentek, hibáznak, tévednek, bántják egymást, sőt, bűnöket is elkövetnek. Beszéljünk erről, segítsünk neki a virtuális környezete megismerésében és „tisztán tartásában”. 

 Gyakorlatias kézikönyvként is használható az a kötet, aminek bemutató kerekasztal -beszélgetését a Safer Internet Programmal közösen tartották 2015-ben. A

 "SZEX, DROGOK, FACEBOOK

INTERNETHASZNÁLATI KALAUZ SZÜLŐKNEK"  

című könyvet Megan A. Moreno, amerikai médiakutató írta és Zöldi Anna fordította.

 

Bevezetője szerint:

"Az internetet könnyű rosszul adagolni, túladagolni, akár mérgező is lehet, de egy biztos: nem lehet élni nélküle.”

 

A könyvről további részletek ITT.

***************

 

 

 

3.#Pókerarc

Ha a gyerekünknél megdöbbentő, felháborító vagy vállalhatatlan stb. tartalmat, megosztást, játékot stb. találunk, ne akadjunk ki, őrizzük meg a nyugalmunkat, és beszélgessünk vele. A beszélgetés, a nyílt, barátságos kommunikáció a bizalom alapja, és ez fogja megvédeni őt a neten. Is.

 

#4  Gyerekfotók a Facebookon? Gondolt át, ha Te megtalálnád ezeket nyilvánosan magadról!

Cuki, pancsolós-meztelen babaképek, fotók az alvó gyerekről, szarkasztikus megjegyzések a kamasz furcsaságairól. Naponta láthatunk ilyet szülőknél a Facebookon. Érdemes elolvasni erről dr.Gyurkó Szilvia jogász tanácsait, melyek a wmn.hu-n jelentek meg. Pl. ezt: „Mielőtt kiteszel egy fotót a gyerekedről a Facebookra, gondold végig: pár év múlva, ha majd nagyobb lesz, és meglátja ezt a képet, vajon mit fog szólni hozzá?”

 

 

>>>>>>>>>>>> 

 

A még viszonylag könnyen befolyásolható, de már a világot kutatóan személő 9-12 éves korosztálynak szól ez a könyv:

HOGYAN ÉLHETED TÚL, HA NINCS INTERNET?

Lélekdoki sorozat 4.

 

'Aliz családja egy hétvégét tölt a nagyszülőknél vidéken. Se térerő, se wifi, és még a televízió is elromlott. A gyerekek nem tudnak játszani a számítógépen, az okostelefonok használhatatlanok. Vajon mivel töltik majd el ezt a pár napot?

 

A 9-11 éves gyerekeknek szóló pszichológiai könyvsorozat kötetei egy-egy lelki problémát járnak körül. A könyvek két részből állnak: egy történetből és a hozzá tartozó „segítő” feladatokból.

A történetet kísérő kérdések, feladatok és tanácsok segítenek abban, hogy könnyebben vedd az élet nehézségeit."

 

A könyv részleteit ld. ITT. 

*********************

 

 

5.# Videojátékozás, mint szülő-gyerek program?  Ki hallott már ilyet?

Tabudöntögetőnek tűnik, pedig nagyon egyszerű. Ha eddig egyedül játszott, most tegyük meg, hogy együtt játszunk a gyerekkel kedvenc videojátékával. Megismerhetjük a játék kereteit, azt, hogyhogyan működnek ezek a játékok,milyen típusúak,miről beszélgetnek közben a gyerekek és kivel. Szülőként ilyenkor fontos utánanéznünk, milyen a játék PEGI-besorolása(Pan European Game Information), ami a bolti vagy digitális vásárlás esetén fel van tüntetve a játékok dobozán vagy adatlapján. A 2003-ban bevezetett Egységes Európai Játékinformációs Rendszer célja, hogy megbízható és független tájékoztatást nyújtson a játékok tartalmáról.  Láthatjuk a játék felhasználói számára ajánlott életkort (3, 7, 12, 16, 18), ami a filmek besorolásához hasonló. Ezenkívül piktogramok jelzik, hogy a játékban előfordul-e erőszak, káromkodás, félelemkeltés, meztelenség, droghasználat, hátrányos megkülönböztetés vagy szerencsejáték, illetvehogy a játékot többjátékos játssza-e.

Ha eddig nem játszott a gyerek, ne is javasoljuk neki. Ha viszont játszottunk vele, utána nyomás ki a szabadba!

 

6.# Beszélgessünk a gyerekkel a videojátékokról, de hogyan?

Fedezzük fel együtt a játékokkal kapcsolatos motivációját, hogy jobban megértsük, miért játszik: a felfedezés, a versengés vagy a szociális kapcsolatok fontosabbak neki, esetleg ezek keveréke hajtja?  Kérdezzük meg a legmenőbb játékokról: 2018 júliusában pl. a tizenéveseknél ezek az elterjedtek: PubG, Fortnite, Minecraft, ClashRoyale, WoT, WoW, LoL,Roblox – ő melyikkel és hogyan játszik?

Mit csinál benne, mi a célja, mi történik, ha valami zavarja, tudja-e, hogy tud kilépni, segítséget kérni? Mikor van vége egy-egy „kalandnak”, mikor tudja abbahagyni könnyebben?

Ismerjük meg  a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány ezzel kapcsolatos szolgáltatását: évi mintegy 48 ezer telefonhívást fogadnak bajba jutott gyerekektől, felnőttektől, névtelenül is, a nap 24 órájában, ingyenesen. „Hogyan beszélgessünk gyerekünkkel?” sorozatukban a hozzájuk beérkező hívások alapján 17 témát járnak körbe,konkrét kérdéseket/kéréseket bemutatva,   az online bántalmazástól a videojátékokig.

Egy másik forrás lehet a JátékosLét Kutatóközpont (JLK), melynek „célja bemutatni az online játékosok világát, másrészről pedig a mai világunkban rejlő azon lehetőségeket, hogy hogyan tudunk boldogabban, játékosabban élni a játékok és játékos mechanizmusok bevonásával. „

*****

 

És végül, de nem utolsósorban a 2017-es könyv szerzője Dr. Lénárd András adjunktus ELTE TÓK Digitális Pedagógiai Tanszék tanszékvezető, de egyben gyakorló tanító is és a kisgyermekkori digitális nevelés elhivatott szakértője:

 

Ablak-zsiráf könyvek - Kütyük és az online világ

Képes gyermeklexikon

 

Az Ablak-zsiráf könyvek új kötete azokról a tárgyakról, jelenségekről, fogalmakról ad a gyerekeknek ismeretet, amelyek a maguk természetességével veszik körül őket, de amelyek működéséről, lényegéről, jelentéséről nincsenek, vagy csak felszínes, netán téves ismereteik vannak.

 

A kütyüket és az online világához tartozó eszközöket a gyerekek sokszor magabiztosabban használják, mint a legót, mégis keveset tudnak róluk. A kötet ezt a hiányt pótolja. A 3D-től a zoomig minden lényeges dolog megjelenik a kötetben – érthetően, szakszerűen." 

A kötet részletei ITT érhetőek el. 

 

 

 

 

 

7.# Digitális minimum szabály

„Mert Bencének szabad GTA-val játszani.Mert Fanni már fent van Facebookon.Mert Bálintnak már rég IPhone X-e van.”Konfliktusokat fogunk átélni. Keménynek kell lennünk.  Segítsük egymást: ha egy kortárs csoport (osztály, sportcsapat, baráti kör) szülei egy közös digitális minimumban, digitális eszközhasználati rendben meg tudnak egyezni, az már óriási nevelő hatású és korlátozó erő lehet! Nem mindenki fogja tudni betartani, de már önmagában a  törekvés, a tudatosság és a beszélgetés szülő és gyerek, szülő és szülő között is nevelő erővel bír.

 

  1. köv!

  Honnan kaphat a szülő támogatást?

A Safer Internet Program weboldalán tippeket, trükköket, videókat lehet letölteni e témában:

http://saferinternet.hu/tippek-videok/szuloknek-pedagogusoknak

Safer Internet Program magyarországi konzorciumáról információ:

A Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat az európai Safer Internet Programban (SIP) tudatosság-növelő központként és konzorciumvezetőként a gyermekek, szülők és tanárok felvilágosítását, a program népszerűsítését tűzte ki célul. Szeretnénk elérni, hogy az országban minél több internethasználó böngészhessen biztonságos körülmények között, illetve, hogy probléma esetén az érintettek tudják, kihez fordulhatnak. Célunk, hogy egyszerre hívjuk fel a figyelmet az interneten leselkedő veszélyekre, és teremtsük meg azok orvoslásának, illetve a segítségnyújtás lehetőségét.

 

Partnereink:                                                            

Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány:Lelkisegély-vonal és online tanácsadás gyerekeknek, 116-111, www.kek-vonal.hu

NISZNemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt.:  Káros, illegális és jogsértő tartalmak bejelentésére szolgáló BiztonságosinternetHotline üzemeltetője és fejlesztője, www.biztonsagosinternet.hu

https://www.pexels.com/photo/two-men-using-white-laptop-computer-sitting-on-brown-wooden-sofa-1266015/