Közel két éve segíti a Safer Internet Program munkáját Böjte Zsófia, aki gyermekvédelmi és családvédelmi munkája,  hivatása  mellett a SIP oktatója. Meggyőződése, hogy a szülők megszólítása is fontos e témában.

 

 Ennek megvalósításáról is beszél az interjúban:

- 2016 tavaszától dolgozom a Safer Internet Programban. Egy nagyon kedves kolléganőm ajánlására jöttem. A gyermekvédelem és családvédelem a hivatásom és tulajdonképpen minden szakmai képzésemet, munkámat, tevékenységemet valamint céljaimat ennek az elhívásnak rendeltem és rendelem alá, tudatosan és ösztönösen is. Az internet részévé vállt az életünknek és a fiatalabb generációknak még inkább. Ha nevelni akarjuk, hatással akarunk lenni a gyermekeinkre, ismernünk kell a világukat, a gondolkodásmódjukat és azokon a területeken, ahol ők otthon érzik magukat, nekünk is képeznünk kell magunkat. A Saferinternet program jelenleg az egyik vagy talán a legjobb eszköz, ahhoz, hogy segítőként, nevelőként, oktatóként belépjünk a világukba.  Valódi nevelői munkát végezhetünk azáltal, hogy érzékenyítsük a virtuális világban rejlő való valós veszélyekre, ugyanakkor ez által hatással is vagyunk a személyiségük fejlődésére, a valós világban zajló életükre.

 

 - Hogyan látod, miért van szükség a tudatos internetezéssel kapcsolatos oktatásokra?

 

 - A tudatosságra az élet minden területén szükség van, a való életben és a virtuálisban egyaránt. Mivel a gyerekek (egyre fiatalabb korban)  kerülnek kapcsolatba a virtuális térrel így az azzal kapcsolatos oktatásra/nevelésre is egyre fiatalabb kortól van szükség....mondhatni a születés előtt. A  szülőségre és ezen belül az internettel kapcsolatosan is érdemes lenne a fiataljainkat nevelni. 

 - Milyen tapasztalataid vannak az óráid során a gyerekekkel, életkortól függően?? 

 - A gyerekek tudása nagyjából a korosztályuknak megfelelő az ország egész területén. Vannak eltérések mindkét irányba. Úgy gondolom hogy ez elsősorban függ a családi (több tényezős) háttértől, attól, ahogyan a szülők viszonyulnak a témához, de ugyanakkor a gyermekek egyéni adottságait, érdeklődését, személyiségük és kortárs kapcsolatrendszerük fejlődését is tükrözik. Megfigyelhető, hogy követik az aktuális trendeket, ami a korosztályra jellemző. A virtuális életük fejlődése leképzi a való életük fejlődését.

 

- Szoktál-e a hagyományos tantermi órákon, előadásokon kívül  egyéb programokat e témában? Ha igen, milyenek a tapasztalataid?

 

- Igen. Különböző tematikájú nyílt napokon/rendezvényken  vettem részt, ahol a gyerekeket és szüleiket is közvetlenül meg lehetett szólítani. Egyéni  és tartalmas, tanulságos beszélgetések jöttek létre, sokszor játék közben.  Úgy gondolom, hogy ezek élményszerűen megmaradnak bennük....és a tudatos internet használat útján egy lépéssel előrébb jutottak.  

 

- Szoktál-e tartani tanároknak, szülőknek is órákat, és ha igen, milyenek a tapasztalataid, mi érdekli őket, miket kérdeznek? 

 

-  Igen. Szülőknek tartottam. A  gyerekek tudása nagyrészt felülmúlja a  szülők technikai tudását  és ők ezt nem mindig jól élik meg. Azt gondolják, hogy nem tudnak lépést tartani és a kontrollt csak úgy tudják kézben tartani, ha korlátoznak. Ez persze ellenállást szül....ami kihat egyéb területre is. Ez a kamasz szülőknél inkább jellemző. Azt gondolom, hogy ha a szülő-gyerek kapcsolat szeretetteljes, elfogadó, de ugyanakkor következetes, vannak közösen felállított szabályok, az internettel kapcsolatban sincsen félnivaló, akkor sem ha a gyerek okosabb, ami a technikát illeti. Arra bíztatom a szülőket, hogy beszélgessenek az inretneteéssel kapcsolatos dolgokról is, együtt tanulják az internetet, ne adj isten, kérdezzenek a gyerekeiktől. Az internetet a szülő - gyerek kapcsolat megerősítésének lehetőségeként/eszközeként fogják fel és ne rossz dolognak, mert abban az esetben egyre mélyülő szakadékot képezhet  közöttük.

Minden esetben javaslom, hogy  ismerkedjenek és érdeklődjenek gyermekeik internetes szokásai iránt, képezzék magukat a témában és ha azt szeretnék, hogy a gyerek kevesebbet legyen a virtuális térben, nyújtsanak helyette alternatívát a való életben. Állítsanak fel közösen szabályokat és mindenben mutassanak jó példát

 

A tanároknak hasonlókat mondanék, plusz az internet használata egy kiváló lehetőség/eszköz, hogy oktassunk, neveljünk, közelebb kerüljünk a diákjainkhoz, hatékonybbak legyünk....stb. Lehet, hogy bele kell tenni plusz energiát, de többszörösen megtérül. 

 

- Mivel foglalkozol egyébként, amikor nem a SIP oktatója vagy és ez hogyan kapcsolódik (ha kapcsolódik) a SIP oktatói munkádhoz?

 

- A tevékenységeim kapcsolódnak a család, gyermek, egészség témákhoz.  Krízis kezeléssel, prevencióval egyaránt foglalkozom. 

 

- Milyen módon képzed magad a tudatos internethasználta témájában? 

 

- Bekapcsolódok a Safer Internet Program képzéseibe. Követem a témával kapcsolatos sajtót és a már felnőtt gyermekeimtől tanulok: technikát és azt, hogy mik a legújabb trendek, hogyan működnek a gyerekek kortárs csoportokon belül. Ha valahol elakadok, készségesen segítenek és ilyenkor azt gondolom, hogy visszaigazolják a fentebb kifejtett, szülő - gyerekkel kapcsolatos koncepciómat.

 

- Mit jelent számodra ez a feladat? 

 

 - Az a célom, hogy jól érezzük magunkat és tartalommal töltsük meg az együtt töltött időt, hogy pozitív érzelmi lenyomat keletkezzen.......hiszen akkor az elhangzott információk is jobban rögzülnek. Ezeket az órákat nem munkának élem meg, nagyon élvezem és én is sokat tanulok a gyerekektől...nem az internetről...a világról/világukról. 

Köszönöm az interjút, további sok sikert és örömöt szerző oktatási alkalmat kívánok Neked!

Az interjút készítette Fülöp Hajnalka. Ez az interjú egy sorozat első része. A sorozatban a SIP munkatársait mutatjuk be.